Ahad, 7 November 2010

Amalkan Memakan Ikan Dan Lemak Ikan Semasa Berdiet SD2


Untuk memecahkan pemikiran dan budaya masyarakat yang takut makan lemak, maka saya masih terpanggil lagi menceritakan tetang kebaikan memakan lemak dan khasiat mengamalkannya. Salah satu dari lemak yang baik untuk dimakan adalah lemak ikan.

Ketika anda berdiet SD2, anda boleh memakan berbagai-bagai jenis ikan dan ini adalah salah satu jenis makanan yang tiada had untuk anda makan ketika berdiet. Selain dari membekalkan sumber protien yang baik, ikan juga membekalkan zat makanan yang lain yang penting untuk fungsi badan. Ikan terdiri dari berbagai jenis “texture” dan rasa dan jika anda tidak suka sesuatu jenis ikan maka anda masih banyak pilihan yang lain untuk dicuba.

Ikan juga berbeza dari jenis khasiat makanan tetapi secara umumnya, semua jenis ikan mengandungi kandungan protien, iron, vitamin B, Vitamin E, A dan K. Tetapi mungkin yang lebih penting adalah ikan yang berlemak adalah satu sumber bekalan zat asid lemak omega-3.

Omega-3 adalah sejenis asid lemak yang diperlukan badan dan maksud diperlukan disini adalah badan kita sangat memerlukannya tetapi badan kita tidak boleh menghasilkannya sendiri. Omega-3 juga boleh didapati dari minyak canola, walnut, kacang soya, minyak flaxseed dan ikan, tetapi omega-3 yang terdapat dari minyak ikan adalah lebih istimewa kerana ia berhasil untuk melindungi badan dari penyakit salur nadi koronari.

Ini adalah senarai ikan yang disukai ramai dan berapakah jumpa gram omega-3 (berdasarkan dari 6-once yang dimasak, melainkan di tandakan selainnya):

* Atlantic Salmon, diternak 3.7g
* Atlantic Salmon, liar 3.1g
* Sardine (3 ounces) 2.8g
* Herring, disalai (3 ounces) 1.8g
* Ikan Todak (Swordfish) 1.4g

Omega-3 juga boleh didapati dari ikan tuna, mackerel, belut dan cod.

Makanlah banyak ikan dan lemak ikan ketika berdiet.

Untuk keterangan lanjut hubungi sy Safinas 019-4631503
Email : safinasyaacob@yahoo.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan